Friday 27 March 2020

COVID-19: Dunia Memasuki Fasa Kemelesetan Ekonomi - IMF

Global Recession


WASHINGTON: Pandemik COVID-19 mendorong kelembapan ekonomi global, sekali gus menuntut pembiayaan besar-besaran bagi membantu negara membangun, kata Ketua Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), Kristalina Georgieva pada Jumaat.

"Adalah jelas bahawa kita telah memasuki era kemelesetan" yang akan lebih buruk berbanding 2009 berikutan krisis kewangan global, katanya menerusi taklimat media dalam talian.

Dengan ekonomi "berhenti secara mendadak" di seluruh dunia, Georgieva berkata anggaran itu "untuk keperluan kewangan keseluruhan pasaran baharu muncul adalah AS$2.5 trilion (RM10.82 trilion)."

Kerajaan dalam pasaran baharu muncul, yang mengalami penghijrahan modal lebih daripada AS$83 bilion (RM359.21 bilion) dalam beberapa minggu kebelakangan ini, boleh menampung banyak perkara itu, tetapi "dengan jelas sumber dalam negeri tidak mencukupi" dan banyak negara yang sudah mempunyai beban hutang yang tinggi.

Lebih 80 negara, kebanyakannya berpendapatan rendah, telah meminta bantuan kecemasan daripada IMF, katanya.

"Kami tahu bahawa rizab mereka sendiri dan sumber dalam negeri tidak akan mencukupi," kata Georgieva sambil menambah bahawa dana itu bertujuan untuk meningkatkan tindak balas “untuk berbuat lebih banyak, lakukan lebih baik, lakukan lebih cepat daripada sebelum ini."

Beliau turut mengalu-alukan pakej ekonomi AS$2.2 trilion (RM9.52 trilion) yang diluluskan oleh Senat Amerika Syarikat (AS), dengan mengatakan "sangat diperlukan untuk meredakan ekonomi terbesar dunia terhadap kejatuhan ekonomi secara mendadak."

Pakej AS juga penting kerana ia mempercepat sumbangan Washington AS$78 bilion (RM337.57 bilion) kepada kapasiti pinjaman IMF. Keahlian tabung pada Januari meluluskan pelan untuk menggandakan pembiayaan - Pengaturan Baharu untuk Meminjam - kepada kira-kira AS$500 bilion.

"Keputusan AS untuk mempercepat kelulusan sumbangan baharu yang besar kepada IMF adalah mesej yang jelas kepada masyarakat antarabangsa dan membantu memperkuat kapasiti pemberian pinjaman IMF (keseluruhan) AS$1 trilion (RM4.33 trilion)," kata Georgieva dalam satu kenyataan setelah Dewan Perwakilan meluluskan pakej menyelamat besar-besaran.

Presiden Donald Trump menandatangani pendekatan itu pada malam Jumaat.

Ia menyediakan bayaran tunai langsung kepada rakyat AS, pengembangan besar manfaat pengangguran, dan pemberian dan pinjaman kepada perniagaan untuk membantu mereka menghadapi penutupan ekonomi. 

SUMBER: AFP

No comments:

Post a Comment

Penggunaan Mesin Penuai Kawalan Jauh dan Robot dalam Penanaman dan Penuaian Padi

    AI image generated by : Mohd Ezli Mashut Oleh : Mohd Ezli Mashut & ChatGPT Pendahuluan Pertanian merupakan salah satu sektor penting...